Nieuws
Nieuw in ons assortiment: OPTIMAL filters en remmen
Optimal Filters
We zijn verheugd de introductie aan te kunnen kondigen van het nieuwe OPTIMAL filterassortiment. Met de integratie van OPTIMAL filters versterken we ons bestaande assortiment om u extra alternatieven te bieden.
OPTIMAL staat bekend om zijn producten van hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs, die voldoen aan de Europese en internationale normen en aan de kwaliteitsnormen IATF 16949:2016 en ISO 9001:2015. Alle producten zijn onderworpen aan strenge kwaliteitscontroles en worden grondig gecontroleerd om ervoor te zorgen dat elk product exact overeenkomt met de OE specificaties en voldoet aan uw verwachtingen.
OPTIMAL filters garanderen maximale bescherming tegen vervuiling en constante filterprestaties gedurende de levensduur.
Optimal Remblokken
OPTIMAL remblokken bieden maximale veiligheid
Gaat het om veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid, dan lopen OPTIMAL remblokken voorop! Ze zijn afgestemd op verschillende voertuigspecificaties en de juiste samenstelling van de compounds garandeert eersteklas prestaties. Met deze kopervrije compounds voldoet OPTIMAL nu al aan de richtlijnen van 2025!
De OPTIMAL remblokken zijn (indien van toepassing) voorzien van montagemateriaal en voldoen aan de ECE R90-normering.
Optimal Remschijven
OPTIMAL remschijven bieden comfort en lange levensduur
De meeste OPTIMAL remschijven zijn voorzien van een carbon legering. Dit zorgt voor meer comfort en minder trillingen. U herkent deze aan het artikelnummer eindigend op HC. Daarnaast zijn de remschijven 100 procent gecoat om corrosie te voorkomen.
De OPTIMAL remschijven zijn (indien van toepassing) voorzien van geïntegreerde lagers en/of ABS-ringen en benodigd montagemateriaal en voldoen aan de ECE R90-normering.
Landsail lanceert nieuwe profielen
Landsail heeft onlangs een reeks nieuwe bandenprofielen gelanceerd om het productaanbod verder te versterken en te verbeteren. Deze nieuwe profielen zijn ontworpen om zowel de rijervaring als de veiligheid te optimaliseren, met innovatieve kenmerken die voldoen aan de behoeften van verschillende voertuigcategorieën.
Landsail RapidDragon (SUV)
De RapidDragon is de opvolger van de Qirin 990 en gedeeltelijk van de LS588UHP. Deze zomerband vertoont aanzienlijke gelijkenissen met het profiel van de Qirin 990, maar is uitgerust met 6% grotere groeven. Deze aanpassing zorgt voor verbeterde waterafvoer en verhoogt het remvermogen op natte wegen. De RapidDragon is tevens beschikbaar als een SUV-variant, met een profiel dat speciaal is afgestemd op de eisen van SUV-voertuigen.
4-Seasons (Van) 2
De 4 Seasons 2 vervangt de Seasonsdragon2 en deels ook de 4-Seasons band. Deze vierseizoenenband heeft een profiel dat veel overeenkomsten vertoont met de Seasonsdragon2. De V-vormige groeven bieden uitstekende waterafvoer, terwijl de 3D-sipes garant staan voor uitzonderlijke prestaties onder winterse omstandigheden. De Van-uitvoering beschikt over een volledig nieuw profielontwerp, dat optimale prestaties levert in zowel zomer- als winteromstandigheden.
Aircocompressor vullen zo doet u dat
Een juiste vulling met smeermiddel helpt slijtage van bewegende delen verminderen, voorkomt oververhitting en zorgt zo voor een langere levensduur en een optimale werking van de aircocompressor. Het smeermiddel verbetert ook de afdichting van de compressor en andere delen en aansluitingen van het aircocircuit. Dit voorkomt lekkage van koudemiddel. Volg deze stappen voor de juiste vulling met smeermiddel.
Stap 1: Bepaal eerst het juiste type smeermiddel
Om het juiste type smeermiddel te bepalen, doorloopt u onderstaande punten:
1. In de specificaties van de fabrikant van de auto staat welk type smeermiddel zij voor de compressor voorschrijven. Dit is altijd afhankelijk van het type compressor. Check daarom altijd of het smeermiddel geschikt is voor het type koudemiddel in het aircosysteem.
2. Meng nooit smeermiddelen van verschillende typen en met verschillende viscositeiten.
3. Gebruik geen universele smeermiddelen met andere eigenschappen dan het originele/voorgeschreven type smeermiddel.
Let op met mengen PAG en PAG-YF!
Voor systemen die het koudemiddel R1234yf gebruiken, bevelen fabrikanten een speciale PAG-YF-compressorolie aan. Gebruik nooit normale R134a PAG-olie voor aircosystemen die gevuld zijn met R1234yf.
PAG-YF is echter wel ‘backwards compatible’: het is mengbaar met PAG-olie met dezelfde viscositeit en geschikt voor systemen die gevuld zijn met R134a.
Stap 2: Bepaal de juiste hoeveelheid smeermiddelen
Raadpleeg de specificaties van de fabrikant om te bepalen hoeveel smeermiddel nodig is voor het systeem, want:
- Te veel leidt tot een slechtere werking van de airconditioning en veroorzaakt overbelasting van de compressor.
- Te weinig beschadigt de compressor.
Vervangt u een compressor door een exemplaar dat af fabriek is voorgevuld met smeermiddel? Dan is het belangrijk dat u de totale voorgeschreven hoeveelheid smeermiddel voor dat aircosysteem niet overschrijdt. Volg altijd de volgende stappen:
- Tap alle olie uit de nieuwe compressor af.
- Verwijder alle resterende olie uit het systeem.
- Vul de compressor met de totale voor het systeem benodigde hoeveelheid olie van het juiste type.
Tap de olie uit de af fabriek voorgevulde compressor af.
Voeg de juiste hoeveelheid olie van het type dat de fabrikant van het systeem voorschrijft toe.
Let op bij automatisch leeghaalprogramma!
Bij een automatisch leeghaalprogramma met een aircoservicestation blijft er altijd olie in het aircocircuit achter. Hierbij blijft zo’n 80 procent van de totale hoeveelheid olie van het systeem in de compressor achter. De meeste effectieve methode om alle olie uit het systeem te verwijderen, is spoelen.
Stap 3: vul het systeem op de juiste manier bij
Om zeker te zijn dat u het systeem op de juiste manier bijvult, volgt u onderstaande stappen:
- Vul de nieuwe compressor bij montage van tevoren via de aanzuigopening.
- Draai na het vullen de compressoras 10 omwentelingen rond om de olie gelijkmatig over de inwendige onderdelen te verdelen.
Let op! Voeg bij de volgende stappen nooit extra olie toe bij het vullen van koudemiddel met het aircoservicestation.
3. Vult u het aircosysteem met olie nadat u de compressor hebt gemonteerd? Gebruik dan een automatisch programma van het aircoservicestation. Stel de juiste hoeveelheid olie in en volg de aanwijzingen van het aircoservicestation
4. Vult u het aircosysteem handmatig met olie? Doe dit dan uitsluitend via de lagedruk-serviceaansluiting aan de aanzuigzijde van het systeem. Gebruik hierbij een handig hulpmiddel zoals de Oil &Gas finder-tool van Nissens.
Maakt u al gebruik van Pasadvies o.b.v OE-data?
✓ Direct de juiste onderdelen besteld én geleverd
✓ Minder administratie- en (de)montagewerk vanuit retouren
✓ Verbeterde werkplaatsplanning, uw bruggen niet onnodig bezet
✓ Automatische matching van onderdelen op vier verschillende niveaus
✓ Voor steeds meer fabrikanten pasadvies op basis van OE-nummer
De mogelijkheden:
Pasadvies o.b.v. van OE
'Op basis van onze controles geven wij voor dit artikel WEL pasadvies'
Pasadvies maar niet o.b.v. OE
'Op basis van onze controles geven wij voor dit artikel WEL pasadvies'
Geen pasadvies
Op basis van onze controles geven wij voor dit artikel GEEN pasadvies'
Geen informatie beschikbaar
'Wij hebben voor dit artikel geen data om pasadvies te geven'
Audi e-tron zijspiegels module vervangen.
De Audi e-tron is optioneel uitgerust met digitale zijspiegels. Aan beide zijde waar normaliter de zijspiegel is gemonteerd, is bij deze voertuigen een camera geplaatst. De bestuurder kan op beeldschermen in de deurpanelen zien wat er zich naast het voertuig afspeelt.
Audi heeft gekozen voor deze constructie om de luchtweerstand van het voertuig te verlagen. Wanneer één van de beeldschermen wordt vervangen, moet deze worden aangeleerd, AutoNiveau Remote Diagnostics kan dit uitvoeren.
Klik hieronder voor meer informatie:
https://ide.vrooamgrossier.be/news/remote-diagnostic-wat-is-het-hoe-werkt-het
Trekhaakcodering Volkswagen Multivan.
Met Remote Diagnostics kan je vanaf nu een aftermarket trekhaakset coderen voor de nieuwe Volkswagen Multivan. Dit voertuig staat op het MQB-platform van de Volkswagen Groep. Hetzelfde platform dat wordt gebruikt voor personenauto’s. Naast het coderen van een trekhaak kan AutoNiveau bij de Volkswagen Multivan veel meer diensten uitvoeren. Denk aan het inleren van sleutels, het coderen van nieuwe modules en het uitvoeren van kalibraties.
Klik hieronder voor meer informatie:
https://ide.vrooamgrossier.be/news/remote-diagnostic-wat-is-het-hoe-werkt-het
Sleutels aanleren MG ZS
Voor de MG ZS kan AutoNiveau op afstand sleutels inleren met Remote Diagnostics. Tijdens het inleren van de nieuwe sleutel moeten alle werkende sleutels bij de auto aanwezig zijn. AutoNiveau en Ide kunnen het inleren van keyless sleutels en gewone sleutels verzorgen.
Klik hier voor meer info over Remote diagnostics:
https://ide.vrooamgrossier.be/news/remote-diagnostic-wat-is-het-hoe-werkt-het
Remote Diagnostic? Wat is het? Hoe werkt het?
Het zal u vast bekend voorkomen: “Deze functie wordt niet ondersteund”… of “Nee, dit is niet mogelijk met uw universele diagnose apparatuur”…
Maar wat heeft u wel nodig, om naast uw eigen apparatuur, specialistische functies te kunnen gebruiken? Het antwoord is eenvoudig: Remote Diagnostics!
IDE verzorgt al jaren een helpdesk samen met AutoNiveau waar deelnemers van het opleidingsplan de lastige technische problemen uit de werkplaats aan ons voorleggen. Steeds vaker was het probleem alleen te verhelpen met merk specifieke of specialistische diagnoseapparatuur en moest het voertuig worden doorverwezen naar de specialist. Omdat AutoNiveau een helpdesk is en de klanten echt willen helpen, hebben ze de afgelopen jaren geïnvesteerd in een online platform en diverse specialistische diagnose apparatuur.
Met dit online platform en de ‘Remote’ is Koskamp samen met AutoNiveau in staat een brug te slaan tussen de EOBD-stekker, van de auto in uw werkplaats, en het AutoNiveau Servicecenter. Hiermee heeft het autobedrijf nu de mogelijkheid om “In House” gebruik te maken van de extra functies welke met universele diagnose apparatuur niet altijd mogelijk zijn.
"Remote Diagnostics" maakt het mogelijk om op afstand een voertuig te configureren, coderen en onderdelen programmeren, zoals bijvoorbeeld:
· Sleutel transponder inleren;
- Trekhaak configureren
- Accu coderen
- Verstuivers coderen
- Service Interval Reset
Voordelen:
- Zelf de mogelijkheid tot specialistische functies
- Geen abonnement, betalen per ticket
- Kleine investering in hardware
- Eenvoudige bediening van de Remote
- De tarieven zijn vast en vooraf bekend
- Compleet dienstenpakket mogelijk in combinatie met helpdesk en trainingen
Hardware en werking AutoNiveau Remote Diagnostics
De ARD interface (Smart Remote) wordt aangesloten op de EOBD-stekker van het voertuig die een verbinding maakt via WiFi tussen het voertuig bij het autobedrijf en het AutoNiveau Servicecenter. Via een unieke website kan men gemakkelijk een dienst aanvragen bij het AutoNiveau Servicecenter door een handig keuzemenu of via de chatfunctie. De Smart Remote is te gebruiken met iedere PC, laptop of tablet met Wifi! De medewerker van het autobedrijf selecteert een voertuig op merk, model en type en geeft vervolgens opdracht voor een dienst. Verschillende diensten zijn beschikbaar zoals:
- Sleutel transponder inleren
- Trekhaak configureren
- DTC codes lezen en wissen
- Accu coderen
- Verstuivers coderen
- Sleutel transponder inleren
- Service Interval Reset
In een professionele kunststof case met inlegvakken van schuim worden de Remote en tablet veilig opgeborgen tot het volgende gebruik.
Smart € 660,30 ,- Excl. BTW
De SMART Remote is de nieuwste remote met ingebouwde Wifi ontvanger. Deze SMART Remote is te gebruiken met iedere PC, laptop of tablet met Wifi via een unieke online website. De SMART Remote bestaat uit:
- · SMART Remote interface hardware
- · Professionele kunststof koffe
Roetfilters: Welke kiest u?
Waarom roetfilter vervangen?
Roetfilters die de autofabrikant af-fabriek monteert, raken na verloop van tijd door ophoping van roet verstopt. Regeneratie van het roetfilter zet dit roet om naar asdeeltjes. Deze slaat het roetfilter op. Heeft het roetfilter zijn maximale asopslag bereikt, dan is regeneratie niet meer mogelijk en is het tijd voor een nieuw roetfilter.
Welk roetfilter kiest u?
Tussen alle roetfilters is veel kwaliteitsverschil. Dit ziet u niet altijd direct aan de buitenkant. Het grote verschil zit namelijk aan de binnenkant bij het zogenaamde monoliet. Roetfilters zijn in de aftermarket in twee groepen verdeeld:
1. Nieuwe roetfilters in twee kwaliteiten: – Premium roetfilter met monoliet van silicium carbide. – Standaard roetfilter met monoliet van cordieriet.
2. Schoongemaakte roetfilters (‘cleaned’ roetfilters).
Hoe schoon is ‘clean’?
De ‘cleaned’ of schoongemaakte roetfilters hebben al een werkend leven achter de rug. Een goede regeneratie verbrand het roet bijna volledig. Daarna is het roetfilter echter niet helemaal leeg: er blijft as achter. Dit as hoopt op in het roetfilter. Het is met schoonmaken onmogelijk om alle asresten en vastgebakken roetdeeltjes te verwijderen. Hierdoor heeft een schoongemaakt roetfilter dat u opnieuw monteert een beduidend kortere levensduur dan een nieuw roetfilter. De maximale asopslag is namelijk sneller bereikt. Dat is niet wat de bestuurder wilt, toch?
Keuzemogelijkheid Romax Original
Daarom kiest Romax Original heel bewust voor het leveren van uitsluitend nieuwe roetfilters mét een keuzemogelijkheid. Om zowel monteurs als bestuurders de maximale keuzevrijheid te geven, biedt ROMAX twee kwaliteiten aan:
1. Premium kwaliteit – Is inwendig identiek aan het roetfilter dat de autofabrikant monteert. – De kern, het monoliet, is gemaakt van silicium carbide. – Dit materiaal is bestand tegen hoge temperaturen. Breekt het regeneratieproces onverwacht af, dan kan de temperatuur in het roetfilter nog oplopen tot wel 1.000⁰C. Met een monoliet van silicium carbide, met een smeltpunt van 2.000⁰C, is dat geen enkel probleem.
– Het monoliet van silicium carbide slaat twee keer zoveel as op als een monoliet van cordieriet. – Hierdoor heeft dit type roetfilter een langere levensduur.
2. Standaard kwaliteit
– De kern, het monoliet, is opgebouwd uit cordieriet.
– Dit materiaal houdt ook roetdeeltjes tegen, waarna deze worden verbrand.
– De temperatuurbestendigheid van cordieriet is echter aanzienlijk lager. Breekt het regeneratieproces onverwacht af, dan kan de temperatuur in het roetfilter nog oplopen tot wel 1.000⁰C. Dit is boven het smeltpunt van cordieriet waardoor het roetfilter niet meer optimaal werkt.
– De opslagcapaciteit van cordieriet is lager dan die van silicium carbide en zit dus sneller vol.
– Een prima keuze, maar wel kwetsbaarder en met een kortere levensduur
Welke kwaliteit kiezen?
Het is aan de bestuurder hier een bewuste keuze in te maken: in materiaal en tussen een kwalitatief hoogwaardig of een scherp geprijsd roetfilter. De kost- en verkoopprijs van het standaard roetfilter met een cordieriet-monoliet is veel lager dan het silicium carbide monoliet. Het premium roetfilter heeft echter weer belangrijke pluspunten, zoals een langere levensduur en is minder storingsgevoelig. Houd bij de keuze voor het roetfilter en de bijbehorende eigenschappen altijd rekening met hoe de bestuurder het voertuig gebruikt.
Pasadvies o.b.v. OE-data
- Uitgebreid pasadvies op OE (mits beschikbaar)
- Matching op meerdere niveaus
- Direct de juiste onderdelen
De mogelijkheden:
Pasadvies o.b.v. van OE
'Op basis van onze controles geven wij voor dit artikel WEL pasadvies'
Pasadvies maar niet o.b.v. OE
'Op basis van onze controles geven wij voor dit artikel WEL pasadvies'
Geen pasadvies
'Op basis van onze controles geven wij voor dit artikel GEEN pasadvies'
Geen informatie beschikbaar
'Wij hebben voor dit artikel geen data om pasadvies te geven'
Fiscale voordelen van een laadpaal
Fiscale voordelen van een laadpaal voor de elektrische auto, thuis of op het werk
De Federale overheid besliste dat vanaf 2026 enkel 100% elektrische, nieuwe wagens fiscaal aftrekbaar zullen zijn als salariswagen.
TIMING VOOR DE SHIFT NAAR ELEKTRISCHE BEDRIJFS/SALARISWAGENS
1. Overgangsregeling tot 1 juli 2023 voor nieuwe salariswagens met een verbrandingsmotor: behoud van de huidige regeling omtrent fiscale voordelen en belastingaftrek.
2. Overgangsregeling van 1 juli 2023 tot 31 december 2025 voor nieuwe salarisauto's met een verbrandingsmotor: de fiscale aftrekbaarheid daalt stelselmatig, alvorens ze uitdooft in 2028.
- in 2025 naar 75%
- in 2026 naar 50%
- in 2027 naar 25%
- in 2028 naar 0%
3. Nieuwe regeling vanaf 1 januari 2026: enkel 100% elektrische salariswagens komen in aanmerking voor een integrale belastingaftrek door de werkgever.
Opgelet: de nieuwe regeling van de Federale Overheid geldt enkel voor salariswagens van werknemers. Vallen dus (voorlopig) niet onder het nieuwe fiscale gunstregime: elektrische auto's en bestelwagens van vakmannen, of bedrijfswagens gebruikt voor het vervoeren van goederen en vracht!
FISCALE AFTREKBAARHEID VOOR ELEKTRISCHE BEDRIJFSWAGENS
De fiscale belastingaftrek voor nieuwe, elektrische bedrijfswagens en auto's voor dubbel gebruik (werk/privé) is op z'n hoogst in 2026. Dan treedt de nieuwe regeling in werking. Een overzicht:
- Aankoop elektrische wagen in 2026: 100% fiscaal aftrekbaar
- Aankoop elektrische wagen in 2027: 95% fiscaal aftrekbaar
- Aankoop elektrische wagen in 2028: 90% fiscaal aftrekbaar
- Aankoop elektrische wagen in 2029: 82,5% fiscaal aftrekbaar
- Aankoop elektrische wagen in 2030: 75% fiscaal aftrekbaar
- Aankoop elektrische wagen in 2031: 67,5% fiscaal aftrekbaar
Opgelet: het bovenstaande fiscale voordeel geldt enkel voor 100% elektrische wagens. Om eigenaars van hybrides en plug-in-hybrides ondertussen zoveel mogelijk te stimuleren om elektrisch te rijden, wordt vanaf 1 juli 2023 de fiscale aftrekbaarheid voor benzine- of dieselverbruik beperkt tot 50%.
FISCALE AFTREKBAARHEID LAADPALEN EN LAADSTATIONS
Het aantal laadpalen en wallboxes moet de komende jaren fors de hoogte in. Bij bedrijven én werknemers thuis. Ook hier voorziet het wetsvoorstel in fiscale steunmaatregelen, voor de versnelde uitrol van een performant netwerk met laadstations en laadpalen bij bedrijven én particulieren:
- Fiscaal voordeel laadpaal voor particulieren: het wetsvoorstel voorziet vanaf een belastingvermindering van 45%,
- vanaf 1 september 2021. Met een maximum van 1.500 € per laadpaal. Vanaf 2023 wordt het voordeel afgebouwd naar 30% en vervolgens gehalveerd naar 15% in 2024. Voorwaarden: de laadpaal heeft een slimme sturing en wordt bevoorraad met groene stroom.
- Fiscaal voordeel laadpaal voor bedrijven: het wetsvoorstel voorziet een aanzienlijk belastingvoordeel voor bedrijven. Vanaf 1 september 2021 tot 31 maart 2023 kunnen bedrijven rekenen op maar liefst 200% belastingaftrek. Van 31 maart 2023 tot 31 augustus 2024 daalt het belastingvoordeel tot 150%.
Belangrijke voorwaarde voor belastingaftrek op laadpalen voor bedrijven: het fiscale voordeel geldt enkel als de laadpaal ook (semi-)publiek toegankelijk is voor derden of buurtbewoners, bijvoorbeeld op de parking van het bedrijf. Particuliere gebruikers betalen dan voor het opladen van hun elektrische wagen.
- Verhoogde investeringsaftrek voor bedrijven: wie een een laadstation plaatst of een nieuwe elektrische vrachtwagen aanschaft, kan rekenen op een verhoogde investeringsaftrek (naast de belastingaftrek, indien van toepassing). De investeringsaftrek voor laadpalen bedraagt 35% in 2023, 29,5% in 2024, 24% in 2025, 18,5% in 2026 en 13,5% i
- n 2027.
ANDERE FISCALE VOORDELEN, PREMIES EN BELASTINGAFTREK
Automobilisten die 100% elektrisch rijden, genieten een vrijstelling op de jaarlijkse Verkeersbelasting en de Belasting op Inverkeerstelling. Sommige gemeenten geven ook premies voor de omschakeling naar elektrisch rijden.
TECHNISCHE VEREISTEN LAADPAAL, LAADSTATION OF WALLBOX
Een laadstation of laadrobot wordt vandaag aanbevolen door alle fabrikanten van elektrische auto’s. Ook een slimme sturing van de laadpaal is (bijna) een must. Voordelen van een laadpaal met slimme sturing:
- Het is veiliger. Met een slimme sturing vermijd je om het netwerk thuis te gaan overbelasten, als je bijvoorbeeld tegelijk de wasmachine aanzet.
- Het is goedkoper. De slimme wallbox kan automatisch en in realtime het opladen sturen, op basis van de meest gunstige elektriciteitstarieven.
- Het is sneller. De wagen kan een stuk sneller opladen, tegen een lagere elektriciteitskost.
- De slimme sturing is ook een voorwaarde om in aanmerking te komen voor de belastingaftrek.
VOORDELEN VAN EEN LAADPAAL THUIS
- Opladen via een laadpaal is goedkoper, sneller en veiliger.
- Het aantal publieke laadpunten blijft erg beperkt, met lange wachttijden of wandelingen naar huis als gevolg.
- Thuis de elektrische wagen opladen is ideaal voor eigenaars van zonnepanelen. Zeker nu de terugdraaiende teller voor zonnepanelen is afgeschaft en je best zoveel mogelijk zonnestroom zélf gaat verbruiken.
- De combinatie van zonnepanelen met een thuisbatterij wordt steeds interessanter. Vooral bij een ‘slimme batterij’. Die bepaalt dan zelfstandig het beste moment om de wagen te gaan opladen.
- Ook interessant voor bedrijfswagens. Via een eigen, slimme laadpaal kan je het precieze elektriciteitsverbruik van de bedrijfswagen makkelijk meten, splitten en automatisch laten doorsturen naar werkgever. Handiger dan achteraf kosten inbrengen bij de werkgever, voor het woon-werkverkeer.
- Je kan ook werken met een tankkaart, van een energieleverancier naar keuze. Zo kan je ook makkelijk opladen langs de snelweg, of een publiek oplaadpunt.
Bron: jaimy.be